Orrefors Park öppnade sommaren 2017. Syftet är att levandegöra ett kulturarv, att berätta orten Orrefors historia på ett inspirerat och engagerat sätt. Orrefors Park ska bli en attraktion som kretsar kring glaset och glastillverkning, men som också bjuder på en miljö där natur, mat, musik och ljus är en del av upplevelsen.
Vi fick uppdraget att visualisera varumärket Orrefors Park – logotyp, typografi, grafiska element och bildmanér. Det grafiska uttrycket ska spegla Orrefors Park som en modern attraktion på historisk mark, där tradition och nytänkande går hand i hand.
Logotypen är central i det grafiska uttrycket. Symbolen, ringen och hjärtat, ger ett rent, fräscht och professionellt intryck medan valet av typografi i namnet Orrefors Park ger anknytning till den flera hundra år gamla brukstraditionen på orten. Ringen, som också går igen i typografin, är O som i Orrefors, men också en gnistrande, luftig ring av slipat glas. Hjärtat symboliserar elden i glasugnen, men också glöden i det engagemang som gör Orrefors Park möjligt. Det samlar passion, skapande och livskraft. Typografi, mönster och bildmanér bidrar också till att hela tiden blanda det nya med det som varit, att stärka känslan av en attraktion värd att besöka