Jakten på känslan är central när man ska skapa varumärken som gör avtryck. När tyggrossisten Sydtextil bjöd in oss till sitt universum av tyger och drivna experter fanns alla förutsättningar på plats.

Utmaning
Sydtextil är det lilla familjeföretaget med rötterna i mörka Småland. De ville att fler skulle få upp ögonen för deras erbjudande och fingertoppskänsla för tyger. De ville upplevas som en stor aktör i branschen, utan att tappa den personlighet som är så karakteristisk för det lilla bolaget från Väckelsång.

Idé
För att fler ska känna den där passionen för tyger som Sydtextil har, behövde tygerna och människorna bakom stå i centrum. I allt från bilder och visuellt uttryck till budskap och tonalitet. Ur den insikten växte kommunikationskonceptet Tygkänsla från Småland fram.

Resultat
Konceptet Tygkänsla från Småland knyter ihop alla delar av det som är Sydtextil – idéer, drömmar, inspiration, kvalitet, expertis, trygghet, närhet och småländsk klurighet. Det var också utgångspunkten för en ny visuell identitet och en ny hemsida, där såväl design, funktionalitet som texter, film, bilder och grafik andas tygkänsla från Småland.