Ok, du vill synas på nätet. Men hur går det till? Vad avgör vem som syns högst upp i googlesöket och får flest klick? Vår SEO-specialist Annica Jönsson ger dig tre tips för att ranka högre i sökresultatet.
1. Välj vilket sökord du vill synas på
Säg att du driver en flyttfirma och vill synas när dina kunder googlar orden flyttfirma, flyttjänster och flytthjälp. Då behöver du hjälpa Google att förstå att du har en sida som handlar om just det och att du erbjuder de bästa flyttjänsterna i hela staden!
Glöm inte att uppdatera sidans titel och beskrivning
Om du själv hanterar innehållet på din webbplats så kan du leta upp fälten för det som kallas titel och beskrivning. Titeln talar om för Google vad en sida handlar om. Beskrivningen är som en annons i sökresultatet. Skriv något som både är tydligt för Google (innehåller ordet flyttfirma) och klickvänligt för människor.
Skapa gärna flera sidor inom ditt sökämne
Det här kallas att optimera en sida för ett visst sökord. Välj ett sökord per sida, men gör gärna andra sidor med relaterat innehåll och länka ihop dem så att det blir som ett litet nätverk av sidor som handlar om ditt sökämne, men ur olika vinklar.
Tänk på att vissa tjänster och produkter har stor sökvolym, alltså många söker på de orden. Andra har mindre eller nästan ingen sökvolym.
2. Skapa bra content som visar att du kan ditt ämne
Du erbjuder flyttjänster, eller hur? Alltså vet du hur man flyttar ett piano säkert och kanske också hur dina kunder kan packa optimalt inför flytten? Hur planerar man egentligen en flytt på bästa sätt och vad är viktigt för att det ska bli prisvärt att använda en flyttfirma? I vilka lägen är det rätt att bära lådorna själv och när är det läge att ta hjälp? Allt det här kan du skriva om och kanske berätta om i en film.
Ta hjälp om du är osäker på hur du ska lägga upp det. Vinsten är förstås att kunderna får hjälp av just dig redan när de googlar efter tjänsten.
3. Hitta de som har nytta av att länka till din webbsajt
För att komma högt på Google Sök så behövs många länkar från andra sajter. De fungerar precis som en rekommendation. Länkar ger din sajt kraft. För antagligen anser någon då, att innehållet är värt att ta del av. Och det är en signal som Google gillar. Sökmotorn vill ge oss så användarvänliga, säkra och trovärdiga svar som möjligt när vi Googlar, särskilt när det handlar om viktiga saker som våra pengar eller vår hälsa.
Om ingen länkar till din sajt är det omöjligt att synas på Google. (Faktum är att de allra flesta webbplatser i världen saknar trafik.)
Vilka skulle vilja länka till din sajt?
Fundera – vilka har egentligen nytta av din kunskap och ditt innehåll? Var på nätet finns dina kunder innan de behöver en flyttfirma – kanske på en sajt för husköp eller lägenhetsbyte? Kan du samarbeta med en sajt som handlar om hem och bostad?
Tänk ur målgruppens perspektiv
Tänk igenom vilka målgrupper som flyttar. Unga flyttar hemifrån, äldre lämnar en villa, stressade småbarnsfamiljer köper hus, människor med olika funktionshinder skaffar anpassad bostad, storstadsbor utan bil byter lägenhet … försök se alla möjligheter och fundera på var på nätet de befinner sig innan flytten. För där kan du finnas med dina flytt-tips!
Man kan också tänka i PR-banor. Finns det en anledning för lokaltidningens webb att skriva om din flyttfirma? Och vad har du för partners i verkliga livet? Kanske dina kunder, leverantörer eller en utbildningsorganisation vill tipsa om ditt innehåll?
Det kan vara smart att ta in hjälp
Känns det här övermäktigt (vilket det lätt gör) så ta hjälp av din webb- och kommunikationsbyrå. Du får koll på sökvolymer och sökintentioner och allt vad som krävs för att ranka i topp. Ni kan jobba efter en långsiktig SEO-strategi. Så ut och ta fajten nu, om klicken!
Vi på GoBrave hjälper dig gärna och du är välkommen att höra av dig till annica@gobrave.se om du vill veta mer om att synas bättre i söket.