Gå till innehåll
Anna Dellheden och Johan Castor framför tavlor med GoBraves kärnvärden Modiga och Familjära.

Vad har ditt företag för kärnvärden? Och kan kärnvärden spela en roll i byggandet av ett varumärke? Absolut, säger vi. Med hjälp av kärnvärden kan du skapa ett starkt förtroende för både företaget och ditt erbjudande. Vi hjälper dig gärna.

Det kan låta enkelt. Att ta fram några ord eller meningar som visar det företaget vill och sedan basunera ut dem i olika kanaler. Den som ser på kärnvärden på det sättet märker dock snart att sådan kommunikation faller platt. Kärnvärden innebär något helt annat och kräver tid och engagemang.

– Att ta fram kärnvärden handlar om att definiera det du genuint står för. Våga avgränsa dig och involvera personer från olika delar av organisationen för att få in olika perspektiv, säger Anna Dellheden, Creative director på GoBrave.

 

Det som särskiljer företaget

När orden eller meningarna är definierade och beslutade, behöver de kombineras med ett visuellt uttryck och en tonalitet. Då kan de paketeras och användas på bästa sätt, både i intern och extern kommunikation.

– Just kombinationen av era kärnvärden, ert visuella uttryck och er tonalitet är det som kommer särskilja er från konkurrenterna, säger Anna.

När allt sedan hänger ihop och kärnvärdena märks och känns i allt från mötet med en kund till annonsen i sociala medier får ni en unik identitet som är svår att kopiera.

– Du skapar en röd tråd som gör att ditt varumärke blir äkta, genuint och trovärdigt varumärke som både kunder och medarbetare dras till, säger Anna.

 

Anna Dellheden, GoBrave

Anna Dellheden, creative director på GoBrave

 

Ett försprång

Det är tydligt att företag som konsekvent lever efter sina kärnvärden har ett försprång. De blir mer engagerande, både för kunder och medarbetare, får en starkare konkurrenskraft och blir en attraktiv arbetsgivare.

– Vi märker också att företag som lever sina kärnvärden både i vardagen och i sin kommunikation har lättare att hantera utmaningar och förändringar, eftersom deras kultur och identitet är tydligt förankrade, säger Anna.

 

Så här jobbar vi tillsammans med våra kunder:

  1. Förankring är grunden

Först vill vi se till att hela organisationen är med på tåget, från ledningen till alla medarbetare. Det måste finnas en genuin känsla av engagemang. Vi börjar därför ofta med att bjuda in till workshop där representanter från olika delar av företaget är med och där vi utforskar företagets själ tillsammans.

  1. Vilka är ni, egentligen?

Här ställer vi massor av frågor. Vad driver er? Vad gör er unika? Varför finns ni, och vad skiljer er från konkurrenterna? Det är så vi kan börja få fram er personlighet och ert syfte – och de där kärnvärdena som känns helt rätt.

  1. Lyssnar utåt 

Det är lätt att hamna fel om man bara lyssnar inåt. Därför vill vi även få in kunders och partners perspektiv – vad värdesätter de mest i ert samarbete?

  1. Hur ska vi använda våra kärnvärden? 

Nu gäller det att göra kärnvärdena konkreta och användbara. Vi skalar av och konkretiserar så mycket som möjligt. För att vi ska få till en helhet tar vi fram en visuell identitet och en tonalitet. Först då går kärnvärdena att använda.

  1. Planen framåt

Nu behöver vi göra en plan för vilka insatser som behövs för att förankra och implementera internt i organisationen. Och även en plan för kommunikationen utåt. Låt alla aktiviteter och all kommunikation passa ihop med, eller till och med utgå från, kärnvärdena. 

 


Kontakta oss

Vill du veta mer eller är du intresserad av vad vi kan göra för ditt företag?
Hör av dig till info@gobrave.se / 0470-78 37 00