Bra PR fungerar på samma sätt som en bra relation: det handlar om att lyssna, förstå och berätta historier som andra faktiskt bryr sig om. Men hur får du medier och målgrupper att vilja dejta ert varumärke? Vi har receptet.

Vem pratar du med – och vad bryr de sig om?
Att bara prata om sig själv funkar lika dåligt i PR som på en dejt. Vill du bli intressant måste du börja i andra änden: Vad engagerar din målgrupp? Vilka frågor diskuteras i branschen? Vad letar journalister efter just nu?
Det handlar inte om att tvinga in sig i en konversation som redan pågår, utan att hitta den naturliga kopplingen mellan det ni gör och det folk faktiskt vill veta mer om.
1. En ovinklad nyhet är ingen nyhet
Tänk dig att någon berättar att hen har varit på semester. Det i sig är ingen unik nyhet, de flesta av oss har då och då semester. Men om de berättar: ”Det blev storm och vi fick hålla oss på hotellet hela veckan. Där lärde vi oss laga paella av hotellets kock” – då är det en intressant nyhet som du vill veta mer om och som du gärna berättar för andra.
Samma sak gäller PR. Att ditt företag har lanserat en ny produkt, gjort en undersökning eller vunnit en stor kund är kanske spännande internt, men det blir en nyhet först när ni hittar vinkeln. Vad gör det här relevant just nu? Vilket problem löser ni? Vad är det oväntade i er historia?
2. Fakta är bra – men känslor får folk att bry sig
Data, insikter och expertkunskaper är viktiga, men de blir mycket mer kraftfulla om de kopplas till människor och känslor. Det som brukar kallas personifiering i mediaspråk.
Tänk dig en rapport om byggbranschens kompetensbrist. Intressant? Ja, absolut, men informationen blir mycket mer engagerande om vi får möta en arbetsledare som berättar hur svårt det är att hitta rätt kompetens – och hur deras satsning på lärlingsprogram faktiskt har löst problemet.
Nyhetsvärde handlar inte bara om vad du säger, utan hur du säger det. En känslomässigt laddad berättelse med en mänsklig röst slår alltid en torr statistikpunkt.
3. Tajming slår allt
Ett briljant PR-utspel vid fel tidpunkt är lika effektivt som att lansera en regnjacka mitt i en värmebölja – det spelar ingen roll hur bra den är om ingen behöver den just då. För att få genomslag behöver du förstå när ert budskap passar in.
Kan ni haka på en pågående debatt? Finns det en årstid, högtid eller trend som gör att ämnet blir extra aktuellt? När ni prickar rätt i tajmingen ökar chansen att medier och målgrupp faktiskt lyssnar.
4. Finns ”åfan-faktorn”?
De mest spridda nyheterna har ofta en sak gemensamt: de får folk att haja till. Om något känns förväntat eller självklart, varför skulle någon vilja läsa eller dela det?
”Åfan-faktorn” handlar om att hitta det oväntade i er historia, något som får människor att tänka “Åfan”. Kan ni vända på en etablerad sanning? Visa upp något folk inte visste? Koppla er nyhet till en trend på ett sätt ingen tänkt på?
Om en journalist eller målgrupp spontant reagerar med ”det var helt nytt för mig”, då har ni något som kan få spridning.
5. Bygg relationer och var tillgänglig
PR är inte en engångsgrej – det är ett pågående samtal. Bygg relationer med journalister, experter och branschprofiler innan ni vill synas. Bjud på insikter, var tillgängliga för intervjuer och ha en långsiktig strategi.
De företag som lyckas bäst med PR är de som ses som en pålitlig röst i sin bransch, inte de som skickar en pressrelease var tredje månad och hoppas på det bästa.
Så, hur får du en match?
Bra PR handlar om att skapa intresse på rätt sätt, vid rätt tidpunkt och med rätt vinkel. Lyssna, förstå och berätta något som är värt att sprida. Och kom ihåg: ingen gillar en relation som bara handlar om den ena parten.
Kontakta oss
Vill du veta mer om hur du kan skapa PR som faktiskt ger effekt? Hör av dig till oss – vi lovar att inte ghosta dig.
✉️ info@gobrave.se / 📞 0470-78 37 00